top of page

ASTURIES

A Asturies he anat dues vegades, una abans del diagnòstic i una després. Una de les coses que em va sorprendre gratament va ser el gran coneixement que tenen sobre la celiaquia i sobre la contaminació creuada. Dels quatre establiments que vaig anar, només un estava acreditat per l'associació, però he de dir que els altres tres em van donar tota mena d'explicacions i amb elles la tranquil·litat de veure que controlaven la contaminació. Com faig sempre vaig preparar el viatge uns dies abans, tot i que només hi vam anar 2 dies era igual d'important trucar des d'aquí als restaurants i a l'hotel i assabentar-me bé de què i com m'ho farien.

La zona on ens vam allotjar es Colunga donada la proximitat a la vivenda d'uns amics que anàvem a visitar. És una zona petita i no té gaires opcions, però vam estar a l'Hotel Los Caspios. Aquest hotel de 3 estrelles, es una casona asturiana, decorada molt clàssica i pel meu gust recarregada, les habitacions són petites, però tot això va quedar compensat amb l'amabilitat del seu personal i amb la pau de seure una estona al seu fantàstic jardí. Si esteu acostumats a hotels moderns haureu de canviar el xip i tornar a l'època de la clau amb el clauer enorme de fusta que a més de la clau de l'habitació té la clau de l'entrada per si tornes tard a la nit que puguis entrar, com si estiguessis a casa teva. A les nits la recepció queda tancada però el personal dorm allà així que qualsevol problema podeu contactar amb ells a través del telèfon. Com que només hi vam estar dues nits ens vam adaptar, però no seria l'hotel que escolliria per passar-hi més dies.  Quan vaig trucar per preguntar respecte a l'esmorzar m'ho van posar molt fàcil, em van dir que tenien galetes i pa de motlle, i que si ho volia me'l podien torrar en una paella neta a la seva cuina, tot i que cuina pròpiament dita no tenen. Només ofereixen esmorzar. Sota petició meva em van comprar un paquet de pa torrat industrial, ja que sempre és millor menjar coses envasades i així evitar riscos innecessaris. La mantega i la melmelada la tenen en envasos monodossi, de manera que no hi ha problema. El suc de taronja és natural i el cafè i la llet estan en gerres. També vaig veure que tenien sobres individuals de Cola-Cao i els vaig fer l'observació de tenir Nesquick pels celíacs més joves que vinguessin a posteriori, em van dir que tenien un pot guardat a la cuina, així que si aneu amb nens demaneu-lo o per si de cas podeu portar algun sobre a la maleta.

De fet l'esmorzar no m'amoïnava gaire perquè em vaig portar alguna cosa a la maleta per si de cas (com sempre) però no vaig tenir necessitat d'utilitzar-ho.

Disposen d'una màquina Nespresso autoservei que queda oberta durant tot el dia i la nit per si vols fer-te un cafè dels bons i també tenen una nevera amb begudes fredes que pots utilitzar i només has d'anotar el que has pres. Em va semblar una bona alternativa donat que a les habitacions no hi ha moble bar ni nevera.

Al restaurant Casa Eutimio està situat a Lastres, amb unes vistes espectaculars i una fabada que treu el sentit. La seva cuinera, Maria, va ser molt aclaridora per telèfon quan li vaig preguntar respecte als ingredients com el compango i el pimentó, etc.  Així que arribat al moment em vaig poder menjar una fabada superbona. Em van posar pa sense gluten i també vam menjar una amanida tèbia de rap, gambes i bolets que estava molt bona. De postres també vaig disfrutar molt amb un cremós de iogurt amb mango que em van fer sense posar el topping d'oreo que acostumen a posar. Si hi aneu podeu comprar (si en tenen) anxoves que fan ells mateixos a la seva conservera. El preu és elevat (uns 20 €) la llauna d'uns 140 gr pes net, però us asseguro que no n'he menjat de més bones.

El bar parrilla Palacio de Bueño està situat molt a prop de l'Hotel Los Caspios, la seva propietària també em va donar tota mena d'explicacions i ens va cuinar pop a la brasa, vaca vella a la brasa, xoriç criollo i una ensaladilla russa molt bona. També tenen algun postre, però no en vaig voler.

El restaurant La Talamera 100 % sense gluten, es troba situat a Ribadesella, aquest restaurant esta acreditat i també tenen una sidrería anomenada Abareque a pocs metres (aquesta no sé si esta acreditada o no). Vam menjar una taula de formatges dels quals dos d'ells ja tenim els noms anotats per mirar de compar-los, vaca vella que malauradament ens van servir més feta del compte,  zamburiñas molt molt bones i un rap a la planxa amb allets que estava brutal. De postre em vaig demanar el brownie amb gelat de taronja, que tot i que estava bó, n'he menjat de millors. Això sí em vaig quedar amb les ganes de tastar altres plats, entre ells les croquetes de compango.

I per últim el restaurant El Tonel a Villaviciosa que també em van explicar molt bé per telèfon que pràcticament tota la carta és sense gluten a excepció de 2 ó 3 plats i que controlen tot el tema de contaminació creuada. Allà vaig menjar una amanida de carxofes i cecina i rap amb patates al forn que no sé que dir de lo bo que estava tot. Aquí tampoc vaig demanar postres.

Al meu instagram podeu trobar les imatges d'alguns dels plats que vam menjar en aquests restaurants.

Aquest és el mapa d'Asturies.

Aquest és l'enllaç de l'Asociación de Celiacos de Asturias.